Türkiye’de Tütün Ürünleri Piyasasında Firma Stratejisi, Tüketici Davranışı ve Vergilendirme

Türkiye’de Tütün Ürünleri Piyasasında Firma Stratejisi, Tüketici Davranışı ve Vergilendirme

Başlık:

 Türkiye’de Tütün Ürünleri Piyasasında Firma Stratejisi, Tüketici Davranışı ve Vergilendirme

Sayı:

15/18

Yazar(lar):

Oğuz Atuk, Mustafa Utku Özmen

Dil:

İngilizce

Tarih:

Haziran 2015

Özet:

Tütün ürünlerinin vergilendirilmesi, tüketicileri caydırıcı etkileri yanında bütçe gelirleri için önemli bir kaynaktır. Mali otoritelerden sağlık otoritelerine, firmalardan ekonomik politika yapıcılara kadar tütün politikalarına taraf olan pek çok kurum bulunduğundan uygun bir vergi şemasının belirlenmesi önem kazanmaktadır. Türkiye’deki mevcut vergi şeması hem oldukça karmaşık hem de firma ve tüketicilere mevcut dengelerden sapma imkanı tanıyan bir niteliktedir. Bu sebeple uygun vergi şeması belirlenirken mali konuların yanında firmaların fiyatlama stratejileri, tüketici davranışı, sağlık ve sektöre ilişkin konular da dikkate alınmalıdır. Bu açıdan, bu çalışmada Türkiye’deki mevcut vergi yapısını kullanan bir simülasyon analizi ile uygun vergi şeması seçimine yönelik bir strateji önerilmektedir. Strateji, veri bir vergi geliri ve sektörel dağılım için en düşük ortalama fiyatı sağlayan vergi şeması olarak tanımlanmaktadır. Tütün ürünlerinin tüketici sepetindeki yüksek payı dikkate alındığında, önerilen vergi şeması fiyat oynaklığını azaltmanın yanında düşük enflasyon kanalıyla toplumsal refahın iyileştirilmesine de katkıda bulunacaktır.

Anahtar Kelimeler:

Tütün ürünleri, Vergi, Firma stratejisi, Tüketici davranışı, Türkiye.

JEL Sınıflaması:

E22; H21; H31; H32

Konuşmayı PDF Olarak İndirmek İçin Tıklayınız.Türkiye’de Tütün Ürünleri Piyasasında Firma Stratejisi, Tüketici Davranışı ve Vergilendirme
TÜRKİYE CUMHURİYET MERKEZ BANKASI İdare Merkezi Anafartalar Mah. İstiklal Cad. No:10 06050 Ulus Altındağ Ankara Telefon : (+90 312) 507 50 00 | Faks : (+90 312) 507 56 40