Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Hanehalkı Finansman ve Tüketim Araştırması Anket Metodolojisi

Paylaş
Yazdır
 

Title:

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Hanehalkı Finansman ve Tüketim Araştırması Anket Metodolojisi 

Number:

22/01

Author(s):

Gianni Betti, Evren Ceritoğlu, Müşerref Küçükbayrak, Özlem Sevinç

Language:

İngilizce

Date:

Nisan 2022

Abstract:

Bu çalışmada, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası – Hanehalkı Finansman ve Tüketim Araştırması’nın (HAFTA) birinci dalgasında uygulanan anket metodolojisi anlatılmaktadır. HAFTA’nın tasarım ve uygulama aşamaları, soru kâğıdı, örnekleme, veri toplama ve saha çalışması, cevapsızlık, ağırlıklandırma ve çoklu ağırlıkların oluşturulması açısından özetlenmektedir. Avrupa Merkez Bankası – Hanehalkı Finansmanı ve Tüketim Anketi (ECB-HFCS) ile uyumlu olacak şekilde tasarlanan HAFTA, Türkiye’deki hanehalklarının varlık, yükümlülük, gelir ve kredi kısıtlarına ilişkin veriler sunmaktadır. Bu anket, 19 Euro bölgesi ülkesinin yanı sıra ECB-HFCS'ye katılan Hırvatistan, Polonya ve Macaristan ile Türkiye’deki hanehalkları için benzersiz bir şekilde karşılaştırılabilir bir veri seti sağlamakta ve Türkiye'deki önemli bir veri boşluğunu doldurmaktadır. Ayrıca, HAFTA araştırmasında mahalle düzeyinde birim konut fiyatlarına göre varlıklı haneler aşırı örneklenmektedir. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından yürütülen hanehalkı anketlerinde kullanılmayan aşırı örnekleme yöntemi, servet dağılımının en üst kuyruğunun bilançosunun daha iyi yakalanmasını sağlayan birçok servet anketinde uygulanan yaygın bir yaklaşımdır.

Keywords:

Örnekleme tasarımı, Aşırı örnekleme, Servet dağılımı

JEL Codes:

C83; D31

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Hanehalkı Finansman ve Tüketim Araştırması Anket Metodolojisi